Vize a strategie

  • Škola nabízí a poskytuje tradiční i nové možnosti vzdělávání, je kreativní, reaguje citlivě na nové trendy v pedagogice a v umění, na požadavky moderní společnosti i na charakter svého regionu
  • Škola je místem, kde každý dostane příležitost být úspěšný a zároveň prospěšný ostatním dle svých zájmů, možností, schopností a potřeb
  • Škola je místem, kde každý vnímá svou vlastní identitu a zároveň prožívá potřebu sounáležitosti s ostatními
  • Škola nabízí a poskytuje vzdělávání takovými způsoby, aby jej žáci mohli a chtěli přijímat
  • Škola je místem systematické a vědomé spolupráce učitelů a žáků všech oborů směřující ke společným cílům
  • Škola je otevřená instituce, která je přirozenou součástí kulturního a společenského života, reprezentuje své město a kraj

 

STRATEGIE ŠKOLY

Základní umělecká škola Sedlec – Prčice se snaží poskytovat co nejširší a vyváženou vzdělávací nabídku.

  • poskytnout žákům základy vzdělání ve zvoleném uměleckém oboru s ohledem na jejich potřeby a možnosti
  • utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků, kultivovat tím jejich osobnost nejen po stránce umělecké a motivovat je k celoživotnímu učení
  • po odborné stránce připravit žáky pro vzdělávání ve středních školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a v konzervatořích, případně pro studium na vysokých školách s uměleckým nebo pedagogickým zaměřením
  • vytvořit příznivé sociální, emocionální a pracovní klima, které napomáhá účinné spolupráci

 

KOMPETENCE K UMĚLECKÉ KOMUNIKACI

  • Žák disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují samostatně volit a užívat prostředky pro umělecké vyjádření.

    • učitel se řídí individuálními možnostmi každého žáka a volí vhodné pedagogické  postupy
    • učitel vede žáky na základě nabytých vědomostí a dovedností samostatně si zvolit prostředky k vlastnímu uměleckému vyjádření
    • učitel pracuje s žákovými znalostmi z oblasti hudební teorie (percepce a reflexe) nebo dějin umění daného uměleckého oboru, pomáhá žákovi v orientaci daného uměleckého období (praktické ukázky, vlastní interpretace)
    •  učitel vychází ze žákových znalostí praktických, poslechových (návštěva koncertů, výstav, přehlídek, poslechů CD, vlastní tvorba)
    • učitel vede žáky k interpretaci  děl v otevřené, přátelské a respektující se atmosféře (učíme sebehodnocení i hodnocení druhých)
    • učitel napomáhá k mezioborové spolupráci a aktivní potřebě se účastnit
    • po celou dobu žákova uměleckého vyjadřování klade důraz na srozumitelnost sdělení
    • učitel připomíná důležitou roli diváka nebo posluchače v procesu umělecké komunikace

  • Žák proniká do struktury a obsahu uměleckého díla a je schopen rozeznat jeho kvalitu.

    • učitel pomáhá žákovi rozpoznat v uměleckém díle výrazové prostředky např. dynamiku, tempo, barvu, výtvarný jazyk...
    • učitel umožňuje, aby žák porozuměl stavbě díla
    • učitel učí vyhledávat a zpracovávat informace o uměleckém díle skrze odbornou literaturu, internet, exkurze, koncerty a výstavy

KOMPETENCE OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ

  • Žák disponuje pracovními návyky, které jsou utvářeny soustavnou uměleckou  činností a formují jeho morálně volní vlastnosti a utváří hodnotovou orientaci.

    • učitel v kolektivních oborech zařazuje skupinovou práci a podporuje střídání rolí ve skupině
    • učitel žákovi i rodičům napomáhá, jak zvládnout samostatnou domácí přípravu a respektuje atmosféru, která panuje v rodině žáka
    • učitel pomáhá vytvořit pravidla chování a vzájemného respektování, následně toto kontroluje
    • učitel žáka vede k tomu, aby k veřejnému vystupování přistupoval zodpovědně, upozorní na správnost chování, po společné dohodě na vhodnost oblečení, pomáhá žákovi se zvýšenou zátěží při vystoupeních (tréma)
    • učitelé podporují své žáky pozitivní motivací, pochvalou (rozvíjení sebevědomí žáka) a svým osobním příkladem, zájmem o daný obor
    • učitel se vyjadřuje srozumitelně a jednoznačně, umí naslouchat, je spolehlivý, důsledný a respektuje názory žáka
    • učitel rozvíjí v žácích estetické cítění - prostředí, ve kterém se žák učí (výzdoba školy, okolí školy, nástěnky, učebny)

  • Žák se účelně zapojuje do uměleckých aktivit a uvědomuje si svoji zodpovědnost za společné dílo.

    • učitel od žáka vyžaduje pravidelnou docházku, dodržování pravidel a kázně a formou dialogu nebo skupinové práce motivuje žáky k vědomí zodpovědnosti za společné dílo
    • učitel žáka vede k naslouchání spolužáků, k přizpůsobení se ostatním v  projevu, intonaci, rytmu, dynamice a v celkovém přednesu
    • učitel žáka zapojuje do vystoupení a projektů ZUŠ (mezioborová spolupráce) a vybízí k pomoci při akcích – vzájemná spolupráce

KOMPETENCE KULTURNÍ

  • Žák je vnímavý k uměleckým a kulturním hodnotám chápe je jako důležitou součást lidské existence

    • učitel vědomě žáky seznamuje s výsledky prezentace jejich děl na poli kulturního dění, výsledků soutěží v rámci celé školy a regionu
    • učitel prostřednictvím dlouhodobé práce seznamuje žáky s kulturními tradicemi různých regionů i v zahraničí, zdůrazňuje význam českých tradic
    • učitel diskutuje společně s žáky o shlédnutých představeních a společně je hodnotí

  • Žák aktivně přispívá k vytváření i uchování uměleckých hodnot a k jejich předávání dalším generacím

    • učitel vede žáky k aktivní účasti na místních slavnostech i akcích a tím je učí vážit si uměleckého odkazu předchozích generací (kořeny a kulturní historie našeho regionu)
    • učitel žáka aktivně zapojí do prezentace a organizace uměleckého vyjádření (tvoří si výstavy, koncerty, uvádí představení)
    • učitel v žákovi probouzí zájem o historii, učí žáka rozeznávat rozdíl mezi tvorbou minulou a současnou